Wybór opony wpływa na charakterystykę toczenia, pokonywanie zakrętów i wszystkie wrażenia z jazdy rowerem trekkingowym
Wybór opony może mieć wpływ na sposób prowadzenia roweru. Twardsza guma zapewnia większy opór toczenia i jest mniej podatna na ugięcia, podczas gdy miękka guma ma mniejsze odbicie. Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami gumy może sprawić, że jazda stanie się niespokojna lub dziwna, w zależności od rodzaju terenu i prędkości jazdy.
Wybierając oponę, należy wziąć pod uwagę właściwości ściany bocznej i bieżnika. Ściana boczna to część karkasu opony, która rozciąga się od stopki do bieżnika. Cienka ściana boczna jest bardziej narażona na przebicie, natomiast grubsza ściana boczna może wytrzymać trudniejsze warunki. Dodatkowa warstwa pomaga zapobiegać przebiciom i jest związana z wyższym oporem toczenia.
Ważne jest również ciśnienie w oponie. Wybierając oponę, należy wziąć pod uwagę ciśnienie zalecane przez producenta. Powinno być ono wystarczająco twarde, aby zapobiegać obijaniu się na płaskich lub zwartych powierzchniach, ale wystarczająco elastyczne, aby poradzić sobie z nierównościami terenu. Producent często zaleca ciśnienie 3,4 bara.
Ciśnienie w oponach powinno być dostosowane do zrównoważenia charakterystyki prowadzenia, przyczepności i zużycia. Różni jeźdźcy wymagają różnych ciśnień początkowych. Bardzo szybki john będzie pracował mocniej i obracał oponą bardziej niż wolniejszy john, więc ciśnienie w oponie powinno być odpowiednio dostosowane.
Szerokość obręczy i wybór opony to również ważne czynniki. Wybór odpowiedniej opony do roweru ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Szeroka obręcz pozwala na stosowanie szerokich opon, natomiast węższa opona może powodować ocieranie się opony o ramę.
Materiał ramy
Przy wyborze materiału ramy roweru trekkingowego należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Jednym z najważniejszych czynników jest sztywność ramy. Różne rodzaje materiałów zapewniają różny stopień sztywności i zgodności. Kluczem jest znalezienie odpowiedniej równowagi między sztywnością a podatnością na uszkodzenia. Cieńsze ścianki rur mają większą sztywność i są mniej podatne na zginanie niż grubsze.
Stopy to kolejna ważna kwestia do rozważenia. Są to materiały kompozytowe składające się z wielu metali, które mają różne właściwości. Zazwyczaj stopy są mocniejsze niż czysta stal i są znacznie bardziej wytrzymałe niż aluminium. Jednak mają one również granicę zmęczenia, co oznacza, że mogą wytrzymać tylko niewielką ilość siły.
Włókno węglowe to świetny wybór, jeśli chodzi o lekkość i wytrzymałość. Jego wysoki stosunek wytrzymałości do wagi sprawia, że jest to świetny wybór do długotrwałego użytkowania. W przeciwieństwie do metalu, na sztywność i wytrzymałość włókna węglowego nie mają wpływu promienie UV, więc rama z włókna węglowego nie ulegnie zniszczeniu po kilku miesiącach ciągłego użytkowania. Jednak ramy karbonowe mogą być mniej trwałe niż aluminiowe lub stalowe, a ocena uszkodzeń w przypadku ram karbonowych jest trudniejsza.
Wybierając rower trekkingowy, weź pod uwagę materiał, z którego wykonana jest rama. Większość ram wykonana jest z aluminium, które jest lekkim, odpornym na korozję metalem. Jednak, choć jest niedrogie, aluminium nie jest tak sztywne jak tytan i ma niski stosunek wytrzymałości do wagi. Podobnie, ramy stalowe mogą być trwałe, ale są zazwyczaj cięższe.
Carbon to kolejny popularny wybór materiału na ramy. Jest lekki i wytrzymały, ale nie pochłania hałasu drogowego jak aluminium. Mimo, że karbon jest droższy od aluminium, jest to wciąż lepszy wybór dla większości entuzjastów kolarstwa.
Rozmiar koła
Wybierając rower trekkingowy, należy wziąć pod uwagę wiele czynników, w tym rozmiar koła. Niezależnie od tego, jak duże masz doświadczenie, będziesz chciał się upewnić, że używasz odpowiedniego rozmiaru koła dla swojego wzrostu i stylu jazdy. Możesz chcieć przetestować kilka różnych rozmiarów przed dokonaniem zakupu.
Jeśli jesteś niski i chcesz mieć szybko toczące się koło, powinieneś poszukać roweru 26-calowego. Nie mają one zachodzących na siebie palców i są ogólnie wygodniejsze w jeździe. Jeśli jednak zamierzasz uprawiać trekking w bardziej rozwiniętym kraju, możesz poszukać modelu 700c. Jest to szybsze i bardziej nowoczesne rozwiązanie, a w razie potrzeby ułatwi znalezienie części zamiennych.
Jeśli jesteś wysoki, będziesz chciał również rozważyć plus-bike, który jest specjalnym rowerem dla wysokich rowerzystów. Rowery te są zazwyczaj wykonywane na zamówienie i będą kosztować więcej niż rower w standardowym rozmiarze. Na przykład, 36-calowy rower górski Dirty Sixer jest popularny wśród Shaquille’a O’Neala, który ma 7′ wzrostu.
Kolejnym czynnikiem do rozważenia jest rozmiar opon. Tradycyjnie, rowery górskie mają koła 26″. Jednak ostatnio na rynku pojawił się nowszy styl, który jest określany jako koło 650b. Chociaż nie jest to tak powszechne jak tradycyjne koło w rowerze górskim, jest bardziej powszechne w rowerach górskich i randonneur.
Zazwyczaj koło 29-calowe łatwiej przetacza się przez przeszkody i jest bardziej zwrotne. Jednak 27,5-calowe koło jest wystarczające do większości celów.
Hamulce tarczowe a hamulce obręczowe
Główną różnicą pomiędzy hamulcami obręczowymi a tarczowymi jest poziom siły hamowania. Hamulce obręczowe mają mniejszą siłę hamowania, co oznacza, że nie możesz tak precyzyjnie kontrolować siły hamowania. Ponadto trudniej je modulować i mogą blokować się na śliskim terenie.
Hamulce obręczowe nie pozwalają również na wymianę kół. Niektórzy kolarze wolą używać jednego roweru do różnych celów i chcą mieć możliwość zmiany rozmiaru kół. Nie jest to możliwe w przypadku hamulców tarczowych, ponieważ wirniki hamulcowe znajdują się w innym miejscu ramy dla kół o różnych rozmiarach. Oznacza to, że za każdym razem, gdy będziesz chciał zmienić koła, będziesz potrzebował innego roweru.
Hamulce obręczowe powodują również dodatkowe obciążenie szprych koła. Ponieważ rotor znajduje się po jednej stronie koła, szprychy ulegają naprężeniu, a nawet mogą się złamać. To może być problem, jeśli twoje koło jest słabe lub źle zbudowane. Problem ten można rozwiązać stosując w rowerze przesunięty wzór szprych.
Hamulce obręczowe mają tę zaletę, że są tańsze niż hamulce tarczowe. Ponieważ wymagają mniejszej liczby części, komponenty hamulców obręczowych są tańsze. Są one również łatwiej dostępne w odległych miejscach. Hamulce obręczowe są bardziej powszechne w krajach rozwijających się. Większość wyprawowych rowerów turystycznych jest wyposażona w hamulce obręczowe.
Jeżeli zastanawiacie się Państwo nad zakupem nowego roweru, warto rozważyć hamulce obręczowe zamiast tarczowych. Hamulce obręczowe są częściej spotykane, natomiast hamulce tarczowe są droższą opcją.
Stabilne bagażniki
Jednym z najlepszych sposobów na transportowanie bagażu podczas wędrówki jest użycie roweru z solidnym bagażnikiem. Bagażniki te są zazwyczaj wykonane z odlewu aluminiowego i posiadają sprężynowy zacisk. Można również użyć przedniego bagażnika na rowerze. Obie opcje mają podobną konstrukcję i funkcję.
Podobne tematy