Rodzaj roweru, który wybierzesz do kolarstwa górskiego, zależy od preferowanego stylu jazdy. Istnieje kilka różnych typów rowerów, takich jak downhill, enduro, lekkie, Unisex i fat bike. Te rowery są przeznaczone do bardziej stromych szlaków i oferują bardziej wymagające skoki, krople i teren. Będą one miały bardziej agresywną obsługę i 2,3-calowe opony. Rowery Enduro mają bardziej stromy kąt główki niż rowery zjazdowe.
Carbon hardtail vs alloy hardtail
Chociaż carbon jest niezwykle lekkim i wydajnym materiałem, istnieje wiele błędnych przekonań związanych z tym materiałem. Choć ogół społeczeństwa jest dobrze poinformowany w tych kwestiach, wciąż można spotkać się z błędnymi przekonaniami, półprawdami i nieporozumieniami. Ten artykuł ma na celu demistyfikację tego tematu i obalenie niektórych z tych mitów.
Rowery karbonowe są lżejsze od aluminiowych, co oznacza, że potrzebują mniej energii do przyspieszania i wspinania się. Z tego powodu rowery karbonowe są zazwyczaj sztywniejsze niż ich aluminiowe odpowiedniki. Jednak rower karbonowy z wysokiej jakości ramą aluminiową może wydawać się nieco lżejszy niż podobny rower ze stopu.
Ramy karbonowe są również lżejsze i łatwiejsze do naprawy, co stanowi istotną zaletę w przypadku kolarstwa górskiego. Jednak ramy karbonowe mogą nie być tak wytrzymałe w przypadku jazdy przełajowej. Z tego powodu rower z włókna węglowego powinien być wybierany ostrożnie. Istnieje jednak wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru górskiego.
Chociaż rowery karbonowe charakteryzują się większą wytrzymałością niż rowery ze stopu, mogą być droższe. Główną różnicą między ramami węglowymi i stopowymi jest cena. Ramy stopowe kosztują mniej niż jedną piątą ceny ram z włókna węglowego. Wadą ram stopowych jest to, że są lżejsze niż ramy węglowe, ale ramy węglowe są droższe.
Lekkie rowery górskie a rowery z pełnym zawieszeniem
Jeśli rozważasz zmianę roweru górskiego, możesz się zastanawiać, jaka jest różnica między modelami z pełnym zawieszeniem a lekkimi. Zasadniczo rowery z pełnym zawieszeniem są zaprojektowane tak, aby zapewnić najlepsze prowadzenie i osiągi w technicznym terenie. Posiadają one przednie i tylne zawieszenie, które zapewnia płynną jazdę i maksymalizuje trakcję i prowadzenie.
Rowery z pełnym zawieszeniem są preferowane przez większość rowerzystów górskich. Chociaż modele z najwyższej półki mogą kosztować o rząd wielkości więcej niż PS1k, nadal są opłacalną opcją dla wielu użytkowników. Rowery górskie z pełnym zawieszeniem charakteryzują się wysokiej jakości materiałami i zaawansowaną technologią i są świetną opcją na techniczne trasy. Dodatkowo system zawieszenia z tyłu rowerów full-suspension sprawia, że kolarze nie odczuwają żadnych nierówności.
Główna różnica między rowerami górskimi z pełną amortyzacją a lekkimi rowerami górskimi polega na ich wadze. Lekkie rowery są bardziej zwrotne, ale są też droższe. Rowery karbonowe są zazwyczaj lżejsze niż ich aluminiowe odpowiedniki. Ale mogą być również dość ciężkie, więc pamiętaj, aby wziąć pod uwagę wagę roweru.
MHT 8.9 ma więcej zawieszenia niż jego rodzeństwo z pełną amortyzacją. Rama jest lekka, ale przednie koło jest sztywniejsze niż tylne, co czyni go dobrym wyborem do jazdy po nierównym terenie. Jednak jego tylne zawieszenie nie jest tak wyrafinowane jak w modelach z pełnym zawieszeniem. Może to być wadą, zwłaszcza jeśli jesteś ostro szarżującym kolarzem.
Rowery górskie unisex vs fat-bike
Rowery górskie unisex i fat-bike to dwa różne typy rowerów. Różnią się one wielkością i konstrukcją kół, a także radzą sobie z różnymi rodzajami terenu. Rowery typu fat bike są stworzone do jazdy po kamienistych szlakach i bardziej surowym terenie. Są lżejsze od rowerów górskich i doskonale nadają się do dojazdów do pracy lub odkrywania nowych terenów.
Rowery typu Fat mają szerokie opony, które pracują przy niższym ciśnieniu. Oznacza to, że nie są tak responsywne, więc rowerzyści spędzają więcej czasu w siodle. Rowery typu Fat są również zazwyczaj cięższe od innych rowerów, co sprawia, że trudniej je przyspieszyć. W rezultacie wymagają więcej energii, aby przyspieszyć.
Rowery typu Fat nie są dla wszystkich. Niektórzy rowerzyści odniosą więcej korzyści z rowerów górskich niż z rowerów typu fat bike. Rowery górskie są często tańsze i radzą sobie w tym samym terenie. W końcu wszystko sprowadza się do osobistych preferencji i budżetu. Ale nie ma powodu, aby ograniczać się do jednego typu. Przed podjęciem decyzji rozważ zalety i wady każdego typu roweru.
Rowery typu Fat są cięższe od rowerów górskich. Standardowy fat bike średniej klasy waży około 33-40 funtów. Lżejsze wersje mają ramy z włókna węglowego i mogą ważyć nawet 22 funty.
Koła 29″ vs koła 26″
Wybierając koło do roweru górskiego, masz kilka różnych opcji. Po pierwsze, chodzi o rozmiar. Im większe koło, tym będzie cięższe. Jeśli chcesz zaoszczędzić na wadze, możesz wybrać mniejsze koło. Dzięki temu nie będziesz musiał dźwigać dodatkowego ciężaru podczas jazdy na rowerze.
Kolejnym czynnikiem decydującym o wydajności koła jest jego powierzchnia styku. Większe koło oznacza większą powierzchnię styku gumy z podłożem. Ułatwia to pokonywanie zakrętów, hamowanie i techniczną wspinaczkę. Ponadto, większe koła oznaczają, że Twój rower górski nie będzie się tak bardzo chybotał.
Powierzchnia styku 29-calowego koła jest większa, co pozwala na łatwiejsze pokonywanie mniejszych przeszkód. Ponadto, 29-calowe koło ma płytszy kąt natarcia. Z tego powodu, będzie miało niżej położony środek ciężkości. Środek wspornika dolnego w 29-calowej ramie znajduje się około dwóch cali poniżej osi w rowerze 26-calowym.
Rowery górskie z kołami 26″ to najbardziej tradycyjna opcja. Nadal są produkowane przez wielu producentów, ale rowery 29-calowe są generalnie szybsze. W testach zawsze wygrywają koła 29-calowe. Jeśli planujesz robić dużo specjalistycznej jazdy, jak jazda w dół lub sztuczki cyrkowe, koła 29-calowe będą lepsze.
Elektryczne rowery górskie
Specialized Turbo Levo Comp Alloy powraca po raz czwarty do naszego testu elektrycznych rowerów górskich. Choć wygląda w dużej mierze tak samo jak jego poprzednik, ten model posiada kilka istotnych zmian. Jego geometria jest wysoce regulowana i ma nowy silnik Turbo Full Power 2.2. Można też wybierać spośród różnych rozmiarów kół. Rower posiada również flip-chipy w chainstays.
Elektryczne rowery górskie są obecnie dostępne w dwóch głównych klasach: klasa 2 i klasa 3. Modele klasy drugiej i trzeciej posiadają przepustnicę i możliwość wspomagania pedałowania. Rowery klasy czwartej mogą osiągnąć do 28 mph i są zasilane silnikami o mocy ponad 750 W. Elektryczne rowery górskie zazwyczaj posiadają silniki o średnim napędzie, choć istnieją również modele z silnikiem w piaście. Silniki piastowe są bardziej przystępne cenowo i wytwarzają większy moment obrotowy na tylnym kole.
Po pierwszym pojawieniu się na chińskich szlakach w 2007 roku, e-rowery stopniowo rozprzestrzeniały się na całym świecie, a liczba e-rowerów podwoiła się w Europie od 2013 roku. Wielu producentom trudno jest sprostać zapotrzebowaniu. Jeden z popularnych modeli, Aventon Aventure, to rower górski typu hardtail fat-tire, który waży zaledwie 73 funty i posiada baterię 720Wh. Rower ten jest w stanie osiągnąć prędkość 28 mph i ma średni zasięg 45 mil na jednym ładowaniu.
Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym czy początkującym rowerzystą, elektryczne rowery górskie zapewniają wiele korzyści dla rowerzystów. Rowery te pozwalają pokonać więcej terenu w krótszym czasie niż na zwykłym rowerze górskim. Oszczędzają również energię i pomagają pokonywać gęste ogrody skalne.
Kupno używanego roweru górskiego
Kupno używanego roweru górskiego to świetny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy na świetny rower. Można znaleźć lepsze jakościowo rowery górskie za mniej niż nowy, ale jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać przy zakupie używanego roweru. Rower powinien być nadal w dobrym stanie, ale może nie być wyposażony w tak wiele funkcji lub możliwości wyboru jak nowy rower. Ponadto, używany rower może mieć gust poprzedniego właściciela.
Rowery używane są często tańsze niż nowe, a wielu sprzedawców będzie skłonnych do negocjacji, jeśli ich o to poprosisz. W zależności od stanu, używane rowery górskie mogą kosztować nawet 150 lub 200 dolarów. Jeśli chcesz zaoszczędzić jeszcze więcej pieniędzy, szukaj rowerów z rabatem, które pochodzą z akcesoriami i sprzętem.
Najlepszym sposobem na zakup używanego roweru górskiego jest uniknięcie zakupu roweru demonstracyjnego lub wypożyczonego, który będzie miał ograniczoną żywotność. Rowery te są zazwyczaj szybko wykupywane. Jeśli jesteś w okolicy, możesz również sprawdzić lokalne wyprzedaże na Craigslist. W ten sposób będziesz mógł osobiście obejrzeć rower przed zapłaceniem za niego.
Rama jest ważną częścią używanego roweru górskiego, więc upewnij się, że jest w dobrym stanie. Powinieneś sprawdzić, czy nie ma pęknięć, wgnieceń i cienkich linii farby. Sprawdź również, czy nie ma uszkodzeń na mocowaniach amortyzatorów i wsporniku dolnym. Jeśli takowe występują, sprawdź, czy amortyzatory były ostatnio serwisowane. Jeśli nie są w dobrym stanie, nie będziesz mógł na nim bezpiecznie jeździć.
Podobne tematy