Krótka historia roweru, w postaci rowerów, może pomóc zrozumieć ewolucję transportu. Od swojego powstania do ewolucji do czasów współczesnych, rower był istotną częścią społeczeństwa. Pierwsze rowery są bardzo prymitywne, ale w miarę jak przesuwamy się dalej w XX wiek, ich projekty i zastosowania ulegają poprawie. W ciągu ostatnich dwóch stuleci rowery były używane w walce i w wojsku. W II wojnie światowej rowery są szeroko stosowane przez siły japońskie. Siły alianckie stopniowo zastępują oddziały rowerowe zmechanizowanymi opcjami transportu, które są szybsze i bardziej ochronne.
Rower bezpieczeństwa
W 1876 roku Harry John Lawson wynalazł rower bezpieczeństwa. Został on zaprojektowany tak, aby utrzymać nogi rowerzysty z dala od przedniego koła i uniknąć obrażeń w wyniku upadku. Oryginalny rower bezpieczeństwa wykorzystywał bieżnie do napędzania tylnego koła i łańcuch do sterowania przednim kołem. Jego projekt później ewoluował w kierunku nowoczesnego roweru.
Wczesne rowery bezpieczeństwa miały pełne gumowe opony, ale wkrótce wprowadzono opony pneumatyczne, które zapewniały płynniejszą jazdę i zmniejszały opór toczenia. Nowa konstrukcja pomogła zwiększyć popularność rowerów bezpieczeństwa. Pojawiły się również koła z napinaczami, co sprawiło, że jazda była bardziej komfortowa. W latach 90. XIX wieku coraz popularniejsze stawały się rowery z ramami o wzorze rombowym.
Bezpieczny rower został zaprojektowany, by chronić małe dzieci przed kolizjami. W przeciwieństwie do trójkołowych rowerów z wysokimi kołami, bezpieczne rowery miały dwa koła podobnej wielkości, aby zapewnić stabilność. Wynalazek okazał się sukcesem, a wielu rowerzystów używa dziś rowerów bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiono krótką historię roweru bezpieczeństwa.
Pod koniec lat 90. XIX wieku rower bezpieczeństwa był produkowany masowo i popularny wśród kobiet, policjantów i użytkowników sportowych. Pozostał popularny przez 50 lat po przełomie wieków. Oprócz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów, rower bezpieczeństwa pozwalał na osiąganie większych prędkości. Ostatecznie został zastąpiony przez roadstera.
Rover
W latach 80. XIX wieku producenci rowerów zaczęli eksperymentować z kolejnymi i bezpieczniejszymi konstrukcjami rowerów. W Coventry jeden z tych wynalazców, John Kemp Starley, zaprojektował bezpieczny rower Rover. Starley opatentował trzy główne projekty Rovera, które sprawiły, że był on bezpieczniejszy niż większość innych rowerów dostępnych na rynku.
Projekt roweru Rover był popularny i szybko rozprzestrzenił się na inne kraje. Do końca Olimpiady w 1908 roku każdy wyścig wygrywał rower Rovera. Do końca wieku ponad 400 000 rowerów nosiło nazwę Rover. Rower bezpieczeństwa Rover był ogromnym sukcesem i zainspirował nowoczesny rower.
W latach 80. XIX wieku technologia produkcji stała się bardziej wyrafinowana i przystępna cenowo. Produkcja masowa stała się możliwa, a rowery zyskały powszechną popularność wśród ludzi z niższej klasy średniej. Dzięki temu rower stał się realną opcją do codziennego użytku. Był też wygodnym środkiem transportu. Jego zastosowanie jako środka transportu nie ograniczało się do miast i był popularny wśród ludzi mieszkających w odległych miejscach.
Firma Rover cycle rozpoczęła produkcję w 1896 roku, a w 1903 roku sprzedawała motocykle. Po śmierci Starleya w 1904 roku firmę przejął jego syn, J. K. Starley Jnr. Firma sprzedawała rowery Rover w Stanach Zjednoczonych poprzez firmę Wilkinson Co, która miała siedzibę przy 83 Randolph Street w Chicago. W Stanach Zjednoczonych firma sprzedawała rower męski No 3 i rower damski No 4.
Kangur
Rower został po raz pierwszy wynaleziony na początku XIX wieku z konieczności, a nie mody. W 1815 roku erupcja na górze Tambora spowodowała wulkaniczną zimę, w wyniku której zabrakło koni. Z powodu tego niedoboru cykliści wynaleźli rower, aby zapewnić bezpieczną i wygodną alternatywę dla powozów konnych.
Chociaż rower istnieje tylko przez stosunkowo krótki czas, jego historia jest niezwykle bogata i ważna. Istniała niezliczona ilość innowatorów i wynalazków, które uczyniły rower tym, czym jest dzisiaj. Przyjrzyjmy się bliżej rozwojowi roweru. Wynalazek rozpoczął się w XIX wieku w Europie.
Rowery zostały po raz pierwszy opracowane w Europie, ale musiało upłynąć wiele lat, aby stały się bezpieczne i wygodne. Do 1877 roku rowery były bezpieczne tylko dla sportowców, akrobatów i zawodowych jeźdźców. Do 1888 roku rower był używany przez zwykłych obywateli i profesjonalistów. Ostatecznie to Brytyjczycy zdominowali rynek rowerowy.
Na początku XIX wieku Niemiec Karl von Drais opatentował maszynę sterowaną, która miała dwa koła. Prototyp ważył 50 funtów i nie miał pedałów. Jeździec musiał chodzić lub biec, aby nabrać prędkości, a następnie podnosił nogi, aby jechać. Laufmaschine, jak ją później nazwano, była prototypem tego, co dziś nazywamy rowerem.
Facile
Rower został po raz pierwszy wynaleziony w Europie na początku XIX wieku. Minęło wiele lat, zanim był gotowy dla ogółu społeczeństwa, chociaż rowery były często używane przez sportowców, akrobatów i profesjonalnych jeźdźców. Dopiero gdy pułkownik Pope kupił firmę Weeda produkującą rowery i zwrócił uwagę na produkcję rowerów Columbia w Hartford w stanie Connecticut, rowery zaczęły być produkowane w masowych ilościach. Do 1888 roku firma Pope’a produkowała aż 5 tysięcy rowerów rocznie.
Rower wyewoluował z wielu wcześniejszych wynalazków. Najwcześniejszy rower został wynaleziony przez niemieckiego barona Karla von Draisa. Pierwsze rowery nie miały pedałów ani hamulców, więc rowerzyści musieli popychać ramę do przodu za pomocą stóp. Później francuski wynalazca Pierre Lallement stworzył pedałowaną wersję roweru zwaną „welocypedem”. Ta wczesna wersja była uważana za niewygodną do jazdy, ale w końcu stała się popularna.
W całej historii rowery były wielokrotnie ulepszane. Jednym z najważniejszych ulepszeń technicznych jest wielobiegowa przekładnia. W 1896 roku Reilly opatentował dwubiegową przekładnię w piaście wewnętrznej. Stało się to standardem w luksusowych rowerach w Wielkiej Brytanii. W latach 20. firma Sturmey-Archer wyprodukowała 100 000 trzybiegowych przekładni w piaście.
Pod koniec XIX wieku produkcja rowerów zaczęła się przenosić z Paryża do Coventry. Przemysł rowerowy nadal się rozwijał, ale wkrótce rowery bezpieczeństwa zostały zastąpione przez modele typu roadster. Dziś rowery typu roadster są używane na całym świecie.
Rower w stylu kangura
Kangur to typ roweru o krótkiej historii sięgającej 1884 roku. Ten typ roweru był pierwszym rowerem bezpieczeństwa. Był tylko trochę większy od groszówki i posiadał wczesny system przerzutek rowerowych. Ten styl roweru został później zastąpiony przez napędzany łańcuchem rower z 30-calowymi kołami, zbudowany przez Hillman Herbert & Cooper. Oryginalny przelew pochodził od H.W Burrow z Bideford, Devon, a rower był produkowany tylko przez krótki czas, w 1884 roku. Do 1884 roku Hillman Herbert & Cooper rozpoczął produkcję bezpiecznego roweru napędzanego łańcuchem z kierownicą z łożyskami kulkowymi.
Projekt ten był próbą uczynienia tradycyjnego roweru bardziej poręcznym, z dwoma równej wielkości kołami i napędem na przednie koło. Szybko wyznaczyła trend w historii rowerów, a do połowy lat 80. XIX wieku większość producentów rowerów produkowała je. Zaprzestano go jednak w 1888 roku, a styl kangura został zastąpiony przez rowery z tylnym łańcuchem bezpieczeństwa.
Pierwszym komercyjnie produkowanym rowerem typu Kangaroo był Penny Farthing, który nie był już produkowany w Anglii pod koniec XIX wieku. Jednak inne firmy produkowały Kangury pod patentem Hillman & Herbert & Cooper.
Rower w stylu Rovera
Jeśli jesteś na rynku roweru w stylu Rovera, to trafiłeś we właściwe miejsce. Revel tworzy taki, który jest lekki i wytrzymały, z ramą i widelcem z aluminium 6061, obręczami Alex tubeless ready, oponami Kenda Small Block 8 i 8-biegowymi przerzutkami Shimano Rapidfire. Rower posiada również mechaniczne hamulce tarczowe Tektro oraz dźwignie i chwyty w proporcjach dziecięcych.
Rower w stylu Rovera to doskonały wybór dla młodych kolarzy. Pello Rover to solidny, wszechstronny rower, a opcjonalny widelec pneumatyczny 40 mm zwiększa jego wszechstronność. Doskonale sprawdza się na pump track’u i singletracku, a mocny hamulec tarczowy zapewnia siłę hamowania na dużych zjazdach.
Firma początkowo produkowała motocykle, ale w XIX wieku postanowiła skupić się na tworzeniu bezpieczniejszych rowerów. W 1910 roku John Greenwood otrzymał zlecenie zaprojektowania ulepszonego silnika o pojemności 500 cm3 dla Rovera, wyposażonego w sprężynowe popychacze, magneto Bosch, łańcuch napędowy z odwróconymi zębami i widelce z amortyzatorami Druid. Nowy motocykl został zaprezentowany na wystawie Olympia w 1910 roku i sprzedał się w liczbie ponad 500 sztuk.
Podobne tematy