Przerzutki rowerowe - jak zmieniać i obsługiwać przerzutki

Przerzutki rowerowe – jak zmieniać i obsługiwać przerzutki

Przerzutki w rowerze działają poprzez przytrzymywanie łańcucha podczas dokręcania linki. Dzięki temu rowerzyści mogą zmieniać biegi z komfortową prędkością. Przed zmianą biegu rowerzyści powinni włożyć więcej siły w pedałowanie. Podczas zmiany biegu rowerzyści powinni zmniejszyć siłę nacisku na pedały. Dzięki temu zmniejszy się nacisk na łańcuch i łatwiej będzie go wyjąć z dużego pierścienia.

Prezentujemy Państwu treść opracowaną z udziałem maratoncyborg.pl

Przerzutki umożliwiają nam utrzymanie komfortowej prędkości pedałowania

Przerzutki to jeden z głównych rodzajów zmiennych przełożeń. Umożliwia ona zmianę przełożenia między tarczą a zębatką, co pozwala na utrzymanie komfortowej prędkości pedałowania. Istnieje kilka rodzajów przerzutek, ale najbardziej rozpowszechnionym typem jest ten spotykany w rowerach. Zmiana biegów nie sprawia, że rower jedzie szybciej, ale zwiększa komfort pedałowania i pozwala na szybsze pedałowanie, zwłaszcza w trudnych warunkach.

Przerzutki montowane są zazwyczaj na tylnym kole, które połączone jest z łańcuchem. Dzięki temu można zmieniać biegi bez zdejmowania kół. Początkowo w rowerach występowały przerzutki sterowane za pomocą pręta. Jednak po kilku latach zamiast nich zaczęto stosować przerzutki równoległoboczne.

Przerzutki mogą być wysokoobrotowe lub niskoobrotowe. Ważne jest, aby wybrać odpowiedni typ do swoich potrzeb. Na przykład, przerzutka o niskiej prędkości jest łatwiejsza do pedałowania niż ta o wysokiej prędkości. Wygodniej jest też zmieniać biegi podczas pokonywania wzniesień.

Najpopularniejszym typem przerzutki jest Shimano FFS. System ten był popularny w latach 80. ubiegłego wieku. Jest bardziej złożony niż piasta wewnętrzna, ale ma kilka zalet. Ważne jest, aby prawidłowo ustawić przerzutkę, aby uzyskać najlepsze wyniki.

Prędkość, z jaką pedałujemy, określana jest jako kadencja. Tempo to mierzone jest w RPM, a idealnie mieści się w przedziale 80-90 RPM. Odpowiada to półtora uderzenia pedału na sekundę. Ważne jest, aby używać prawidłowej kadencji, aby uniknąć związania mięśni i zmęczenia.

Najpopularniejszym typem przerzutki jest przerzutka dolna wahadłowa. Ten typ montowany jest na dole czterotaktowego linka i posiada dolną klatkę. Dzięki niej możemy przesuwać łańcuch z najmniejszego pierścienia na środkowy.

Podczas jazdy na rowerze upewnij się, że przerzutka przednia działa prawidłowo. Podczas zmiany biegów pamiętaj, aby robić to bez wywierania zbyt dużej siły na pedały. Jest to szczególnie ważne przy zmianie pomiędzy mniejszą a większą tarczą łańcuchową. Unikajcie również zmiany biegów w środku wspinaczki. Może to być niebezpieczne, szczególnie na stromych wzniesieniach.

Ich działanie polega na napinaniu linki utrzymującej łańcuch w miejscu

Przerzutki są popularnym rodzajem przekładni rowerowej, która zmienia położenie łańcucha poprzez napinanie linki utrzymującej łańcuch w miejscu. Zawierają one również niewielki obszar pomiędzy każdym biegiem, w którym przechowywany jest łańcuch. Przerzutka jest przymocowana do roweru za pomocą dwóch małych śrub. Jeżeli przerzutka nie przenosi prawidłowo łańcucha, może być konieczne naprężenie linki, aby rower miał właściwy bieg.

Początkowo nowa linka może się bardzo rozciągać podczas kilku pierwszych jazd. Powoduje to ślizganie się łańcucha, dlatego należy wyregulować jego napięcie, aby uzyskać prawidłową zmianę biegów. Najłatwiejszym sposobem sprawdzenia tego jest ręczne ustawienie łańcucha. Możesz to również zrobić naciskając na przerzutkę.

Aby sprawdzić działanie shiftera, wykonaj krótką jazdę treningową i zanotuj wszelkie problemy. Pamiętaj o płynnej jeździe, zwracając uwagę na wszelkie odgłosy wydawane przez łańcuch. Możesz również spróbować wyregulować napięcie linki, ustawienie śruby ograniczającej i napięcie „B”.

Napięcie linki również można wyregulować, ale pamiętaj, aby przeczytać instrukcję, gdzie znaleźć śrubę ograniczającą i jak ją wyregulować. Niektóre przerzutki mogą mieć śrubę „L” lub „H”, podczas gdy inne nie mają takiego oznaczenia.

Przed zmianą przełożenia należy upewnić się, że łańcuch jest prawidłowo osadzony na najmniejszej tarczy. Można również wyregulować dolną granicę łańcucha. W ten sposób można zapobiec przesunięciu przerzutki poza najniższy bieg. Należy również sprawdzić środek łańcucha na najmniejszej zębatce. Jeżeli łańcuch przesuwa się zbyt wysoko lub zbyt nisko, poluzowanie lub dokręcenie śruby L-Limit pomoże wyśrodkować łańcuch na najmniejszej zębatce.

Po dokonaniu tych regulacji należy powoli pedałować, aby upewnić się, że linka jest wystarczająco napięta. Jeśli linka jest zbyt napięta, łańcuch będzie ocierał się o dużą zębatkę. Jeżeli łańcuch jest zbyt luźny, należy poluzować napięcie linki.

Proces zmiany biegów rozpoczyna się na szczycie kasety i przesuwa się w górę kasety do następnego trybiku. Czasami może być konieczne poluzowanie śruby ograniczającej „L” w celu wprowadzenia łańcucha do następnej tryby. Należy kontynuować ten proces aż do momentu, gdy łańcuch będzie płynnie przesuwał się.

Przerzutki są powszechnym elementem nowoczesnych przekładni rowerowych. Nowoczesne wersje posiadają zębatkę z górnym kołem prowadzącym, które przesuwa łańcuch w obu kierunkach. Gdy zmieniasz bieg na niższy, linka ciągnie za kółko prowadzące. Podczas zmiany biegu na wyższy, linka zwalnia napięcie i łańcuch zmienia długość.

Jeżeli linka jest zbyt luźna, łańcuch przesunie się zbyt daleko w przeciwnym kierunku. W takiej sytuacji można poluzować lub dokręcić dźwignię, aby uzyskać większą kontrolę nad łańcuchem.

Umożliwiają nam zmianę wygodnej prędkości pedałowania

Przerzutki umożliwiają nam zmianę prędkości pedałowania poprzez zastosowanie małej przedniej tarczy łańcuchowej i dużej tylnej. Mniejsza tarcza łańcucha jest łatwa do pedałowania, a większa jest trudniejsza do pedałowania. Możemy zmieniać biegi poprzez zmianę w górę i w dół.

Zmiana biegów nie jest tak prosta jak zwykłe kliknięcie przerzutki; wymaga płynnego pedałowania i czystej zmiany. Niektóre shiftery wymagają dodatkowego nacisku lub skręcenia nadgarstka, aby uzyskać odpowiednią prędkość. Zdecydowana zmiana jest znacznie lepsza niż ostrożna, ale każda kombinacja shifter/derailleur jest inna.

Nowoczesna przerzutka rowerowa ma prowadnicę łańcucha przymocowaną do dźwigni na wsporniku kierownicy lub rurze dolnej. Jest ona połączona z łańcuchem za pomocą linki bowdena. Zmiana napięcia linki powoduje przesunięcie prowadnicy łańcucha i przerzucenie łańcucha na różne koła zębate.

Używanie przerzutek jest sztuką. Jak każda umiejętność, wymaga praktyki i koncentracji. Im więcej będziesz ćwiczyć, tym bardziej staniesz się biegły. Ponadto każdy rower ma swoje dziwactwa i będziesz musiał poznać swoje.

Przerzutki są kluczowe dla bezpieczeństwa rowerzystów. Można je łatwo wygiąć lub złamać, dlatego przed użyciem powinniśmy wiedzieć, które z nich najlepiej sprawdzą się w naszych rowerach. Aby tego uniknąć, powinniśmy zbadać różne wieszaki i przerzutki, abyśmy mogli wybrać odpowiednie dla naszych rowerów.

Używanie przerzutek w naszym rowerze może pomóc nam poprawić naszą wydajność, umożliwiając zmianę wygodnej prędkości pedałowania. Dodatkowo częsta zmiana biegów zwiększy efektywność naszej jazdy. Jednak zbyt częste pedałowanie może prowadzić do zużycia łańcucha i kasety.

Jeśli masz problemy z przełączaniem biegów w swoim rowerze, być może masz problemy z napięciem linek. Przyczyną może być poluzowana śruba ograniczająca „L”. Poluzowanie tej śruby zapobiega przeskakiwaniu łańcucha. Może to być również przyczyną nieprawidłowej zmiany biegów.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *